maandag 14 mei 2012

Hexagon Tutorial

Altijd al Hexagons willen haken?!
Hier kom ik dan met het patroon van de Hexagon van het project Ribbon XL van Echtstudio
Kim vond het goed, dat ik dit patroon met jullie deel!
Zowel met Katoen als met Zpagetti garen kan je dit figuur haken
en gebruiken voor allerlei andere projecten...
van dekens tot tassen en ga zo maar door.....
Voor de Zpagetti garen gebruik je haaknaald 10
 en voor Paris Drops katoen haak je met haaknaald 4
Met het laatste garen ben ik aan de slag gegaan voor deze tutorial....

Beschrijving patroon:
Elke toer wissel ik van kleur.....

TOER 1: Maak een ring, haak 3 keerlossen en haak 11 stokjes in de ring, totaal 12 stokjes.
Sluit af met een halve vaste in de 3e keerlosse
TOER 2: Haak 3 keerlossen en haak in totaal 12 samengestelde stokjes met 1 losse ertussen.
Sluit de toer met een halve vaste in de 3e keerlosse.
(samengesteld stokje zijn 2 stokjes, waarvan je het 1e stokje op de naald houd,
en  pas bij het 2e stokje de draad door beide lusjes trekt, zie foto)
TOER 3: Haak 3 keerlossen en dan 2 stokjes(dit vormt het eerste cluster),
haak 1 losse, haak een cluster in de losse van de vorige toer.
Herhaal dit totdat er in totaal 12 clusters van 3 stokjes zijn.
Sluit de toer af met een halve vaste in de 3e keerlosse
TOER 4: Haak 3 keerlosse en dan 2 stokjes (dit vormt de eerste cluster),
haak 1 losse, haak een cluster in de losse van de vorige toer ( 1 cluster is 3 stokjes).
Herhaal dit tot  er in totaal 12 clusters van 3 stokjes zijn.
Sluit de toer met een halve vaste in de 3e keerlosse.
TOER 5: Begin tussen de cluster van de vorige toer met 1 halve vaste, haak 4 lossen.
Zet deze ketting van lossen vast met een halve vaste in de volgende opening van de 2 clusters.
Herhaal totdat er 12 kettingbogen zijn gemaakt.
Sluit de toer af met een halve vaste in de eerste halve vaste van de toer.

TOER 6 : haak 3 keerlossen en haak 2 stokjes in de eerste kettingboog.
haak 2 lossen, en dan 3 stokjes (cluster) in dezelfde kettingboog.
Haak een cluster in de volgende kettingboog.
Haak 2x een cluster in de volgende kettingboog met 2 losse ertussen.
Haak een cluster in de volgende kettingboog.
Herhaal dit totdat er 6 dubbel clusters zijn gehaakt en 6 enkele clusters in een kettingboog.
TOER 7: Haak 3 keerlossen en haak 2 stokjes in de eerste ruimte tussen de clusters van de vorige toer.
Haak 1 losse en dan 1 cluster in dezelfde ruimte.
Haak een cluster in de volgende opening tussen de clusters van de vorige toer.
Herhaal dit totdat er 24 clusters zijn met 6x een dubbele cluster in dezelfde ruimte
 en 12 enkele clusters.


TOER 8: Haak 3 keerlossen en haak in ieder stokje van de vorige toer een stokje.
In de ruimte tussen de dubbele clusters van de vorige toer haak je 2 extra stokjes met 1 losse ertussen.
Herhaal dit totdat je 84 stokjes hebt gehaakt met op de 6  hoeken 1 losse tussen de stokjes.

Op een vorig blogbericht zie dezelfde hexagon gemaakt van Zpagettigaren!



12 opmerkingen :

  1. O wat fijn zo'n duidelijke uitleg, ga ik hem ook een keer doen.

    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duidelijk patroon, dankjewel om te delen!

    Groetjes Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankje voor het delen.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de duidelijke foto's, die maken het haken makkelijker.
    Want volgens mij is er in toer 7 vergeten te vermelden dat er tussen een dubbel cluster 2 enkele clusters volgen??? Tja, ik heb er vanmiddag al eentje gemaakt.En dat smaakt naar meer. Alleen vroeg ik mij af, hoe je deze hexagons het beste aan elkaar kunt maken......Graag een tip.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Joke! Dit is weer een prima beschrijving waar je volgens mij heel veel mensen een plezier mee doet :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,
    Het patroon had ik al in een boekje met japans haakwerk staan, wel fijn dat het op deze manier voo iedereen bereikbaar is. Ik had wel een ander vraagje. ik wil met deze hexagons een plaid voor mijn 21-jarige dochter haken. Mag ik vragen met welk garen jij de hexagons haakt? Is het een wat dikkere katoen en geschikt voor een zomerplaid?
    Met groeten, Arianne Schenkelaars

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de goede uitleg! Hier kan ik wat mee :-) Voel een nieuw project opkomen. Vraag me alleen af hoe ik ze aan elkaar haak. Heb je nog zo'n goede uitleg met een paar foto's in de aanbieding :-)? Groetjes, Carlijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil ook graag weten hoe je ze aan elkaar brengt en ook hoe vul je dan de lege ( halve ) openingen op .
    Hoe maak je zo een halve hexagon ?
    Grt
    Bobonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Harstikke leuk patroon en super duidelijk uitgelegd.
    Bedankt hiervoor heb net de eerste met plezier gehaakt en er zullen er nog vele volgen.
    Groetjes Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Leuk als je een berichtje achterlaat!