vrijdag 13 juli 2012

Granny Square Hoed

Ze zijn zo leuk om te haken.....
Mutsen...Hoedjes....etc.
en vooral een Granny Square Muts/Hoedje...
Normaal  haak je van boven naar beneden...
Met dit hoedje ben ik begonnen met een vierkantje
Gewoon met acryl garen van de Zeeman en haaknaald nr. 4
Je haakt  6 granny squares van 3 toeren,
 waarvan je in de laatste toer het vierkantje gelijk vasthaakt aan 
Het 6e vierkantje haak je gelijk vast aan het eerste vierkantje ....
Nu heb je een klein haarbandje....
Vervolgens haak je 3 toeren in 3 kleuren voor de onderrand van de muts...
waarvan je in elke ruimte 3 stokjes haakt, en 1 losse
let op ook 3 stokjes in de ruimte van de hoek van elk vierkantje, zie foto
Nu gaan we verder met de bovenkant van de muts....
De bovendste groene toer haken we ook in elke ruimte 3 stokjes en 1 losse
Alleen in de hoeken haken we de 3 stokjes tussen de hoekruimtes van de vierkantjes, zie foto
zo begint de muts al wat taps te lopen
(zie het verschil tussen de 2 groene toeren zowel boven als beneden)
In totaal haken we dus boven ook 3 toeren in 3 kleuren, 3 stokjes in elke ruimte, 1 losse, zoals beneden.
Toer 4: haken we weer met groen: 3 stokjes in elke ruimte
 (van nu af aan geen losse meer tussen tussen de 3 stokjes)
Toer 5: In rood haken we 2 stokjes in de eerste ruimte,
 3 stokjes in de volgende ruimte, en herhalen dit tot einde toer.
Toer 6 : Haak in elke ruimte 2 stokjes (zwarte toer)
Toer 7: Haak 3 stokjes in elke 2e ruimte...(groene toer)
Toer 8: Haak 2 stokjes in elke ruimte (rode toer)
Toer 9: Haak 2 stokjes samen tot einde toer (zwarte toer)
Toer 10: haak 2 vaste samen tot er geen steken meer zijn en
 trek de draad door de laatste lus 
en steek met een naald het laatste gaatje weg en hecht af

TADAH De muts is af....

Je kan hem zo laten, maar ik wilde er toch een hoedje van maken....
Aan de onderkant ben ik verder gegaan voor een rand...

Rand: Toer 1: * Haak 3 stokjes in de eerste ruimte, 1 losse,
 3 stokjes in de volgende ruimte, 1 losse, 3 stokjes in dezelfde ruimte, 1 losse *
herhaal *  *  tot einde toer (groene toer)
Toer 2: Haak 3 stokjes in elke ruimte met 1 losse ertussen (rode toer)
Toer 3: Haak 3 stokjes in elke ruimte,met  1 losse ertussen (zwarte toer)
De Granny Square Hoed is nu klaar!!!
Dit hoedje heb ik zelf helemaal uitgedacht.....
en ik kwam gelukkig helemaal goed uit.


Het minderen van de muts heb ik een beetje afgekeken van  mijn granny tea cosy,
die ik ooit al eens gemaakt  heb...
zie tutorial van mijn granny tea cosy
http://lindevrouwsweb.blogspot.nl/2011/10/granny-tea-cosy.html


Ik ben niet echt een hoeden mens, maar toch kan ik het niet laten ze te maken.....
ik blijf ze leuk vinden.....




11 opmerkingen :

  1. Wat een leuk hoedje is dat geworden en hij staat je ook nog goed.
    Zelf ben ik ook meer van hoedjes dan van mutsen.
    En wat een lekker gevoel dat hij dan ook nog zo wordt als je had gehoopt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie en het staat je super !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt leuk!
    Als je het zelf bedenkt en het pakt goed uit....oohhhh dat is gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig hoedje!!! Misschien ga ik er ook wel zo eentje maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is een mooi hoedje geworden. Staat je ook. Veel plezier met het hoedje!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superleuk! Die gaat op de wensenlijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om een hoedje te maken van granny squares. Het ziet er mooi uit!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wauw, héél leuk! Ik ben fan en ge hem zeker ook eens maken! Bedankt voor de tutorial hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een enorm leuk hoedje is dat geworden, ik ga dit eens onthouden!!!! Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Leuk als je een berichtje achterlaat!